Program Mój Prąd był uruchomiony w 2019 roku i od tego czasu przeszedł przez pięć edycji. Aktualny nabór, Mój Prąd 5.0, który odbywa się w 2023 roku, według dokumentów programu, ma być ostatnim.
Podczas całego trwania programu Mój Prąd zostało wypłaconych ponad 400 tysięcy dofinansowań dla odbiorców indywidualnych, którzy zdecydowali się zainstalować panele fotowoltaiczne, na łączną kwotę ponad 1,7 mld złotych. Dzięki tym zainstalowanym systemom PV udało się zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 1,9 mln ton!
W ramach programu Mój Prąd, szczególnie w dwóch ostatnich edycjach, zaszło kilka istotnych zmian. Na przykład, w Mój Prąd 2021 wysokość dofinansowania została zmniejszona z 5 000 złotych do 3 000 złotych. Natomiast w Mój Prąd 2022 rozszerzono zakres wspieranych inwestycji o rozwiązania zwiększające autokonsumpcję, takie jak magazyny energii i ciepła, systemy HEMS/EMS. Dodatkowo podniesiono również kwoty dotacji na panele fotowoltaiczne dwukrotnie w trakcie trwania naboru.
Ostatni nabór, Mój Prąd 5.0, obejmuje najszerszy jak dotąd zakres inwestycji. Beneficjenci mogą otrzymać najwyższą jak do tej pory maksymalną kwotę wsparcia z programu, która wynosi aż 58 000 złotych!
Nabór Mój Prąd 5.0 - 400 milionów dotacji
Nabór do programu Mój Prąd 5.0 cieszy się ogromnym zainteresowaniem, ponieważ od uruchomienia zgłoszono prawie 14 tysięcy wniosków o dotację, o łącznej wartości niemal 115 mln złotych.
Cały budżet dotacji przewidziany na tegoroczną edycję został wykorzystany w ciągu jednego miesiąca. Ministerstwo Klimatu i Środowiska, reprezentowane przez ministra Annę Moskwę, ogłosiło zwiększenie budżetu o dodatkowe 400 mln złotych, aby sprostać temu ogromnemu zainteresowaniu. Dzięki temu powinno wystarczyć środków dla kolejnych 48 tysięcy wnioskodawców.
Mój prąd 5.0 - kto może skorzystać z dotacji
W roku 2023 program Mój Prąd umożliwia ubieganie się o dotację trzem grupom inwestorów:
- Grupa 1 - osoby korzystające z systemu rozliczeń netto (net-billing), które dotychczas nie złożyły żadnego wniosku w ramach programu Mój Prąd.
- Grupa 2 - osoby korzystające z systemu rozliczeń na zasadzie opustów, które jeszcze nie otrzymały żadnego wsparcia z programu Mój Prąd, pod warunkiem przejścia na rozliczenia netto (net-billing).
- Grupa 3 - osoby, które już otrzymały dotację w poprzednich edycjach programu Mój Prąd i spełniają następujące warunki:
- Zakupiły i zainstalowały system od 1 lutego 2020 roku.
- Przeszły na rozliczenia netto (net-billing).
- Dokupiły urządzenie zwiększające własne zużycie energii, objęte wsparciem z programu Mój Prąd 5.0.
Widać więc, że program Mój Prąd 5.0 jest skierowany wyłącznie do inwestorów, którzy już korzystają z rozliczeń netto (net-billing) lub są gotowi przestawić się z systemu opustów na rozliczenia netto (net-billing).
Jednocześnie, obecne wsparcie w ramach programu Mój Prąd jest przeznaczone dla osób fizycznych, które:
- Posiadają podpisaną umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii.
- Produkują energię elektryczną lub ciepło na potrzeby istniejącego budynku, za pomocą instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na budynku mieszkalnym lub działce przylegającej do niego.
Program "Mój Prąd" - na co można dostać dotację
W roku 2023 można otrzymać dotacje w ramach programu "Mój Prąd" na następujące cele:
-
Zakup i instalację mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 kW do 10 kW. Ważne jest, aby dostosować moc systemu do zapotrzebowania energetycznego w taki sposób, aby roczna ilość wyprodukowanej energii oddanej do sieci nie przekroczyła 120% całkowitej ilości energii pobranej w tym samym okresie rozliczeniowym.
-
Zakup i instalację magazynu energii elektrycznej o pojemności wynoszącej co najmniej 2 kWh. Jednocześnie cena zakupu i montażu magazynu, przeliczona na 1 kW, nie może przekroczyć 6 000 złotych (bez kosztów wysyłki/transportu).
-
Zakup i instalację pomp ciepła (PC), takich jak PC powietrze/woda, PC powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej, PC gruntowa o podwyższonej klasie efektywności energetycznej oraz PC powietrze/powietrze.
-
Zakup i instalację magazynu ciepła, czyli zasobników ciepłej wody użytkowej (CWU) zasilanych przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, zasobników CWU z grzałką elektryczną oraz buforów ciepła z grzałką elektryczną, buforów zasilanych przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, a także buforów ciepła z zasobnikiem CWU (które stanowią jedno urządzenie), pomp ciepła do podgrzewu CWU z zasobnikiem (oddzielnym lub zintegrowanym). Minimalna pojemność zbiornika lub bufora musi wynosić 20 dm3 (20 litrów).
-
Zakup i instalację systemów zarządzania energią HEMS/EMS. Dotacja na to rozwiązanie przysługuje jedynie w przypadku, gdy inwestor zdecyduje się jednocześnie na zakup i montaż magazynu ciepła lub magazynu energii.
-
Zakup i instalację kolektorów słonecznych w liczbie od 1 do maksymalnie 50 sztuk, o łącznej powierzchni czynnej od 0,5 do 30 m2.
Wszystkie urządzenia składające się na wymienione wyżej instalacje i systemy muszą być nowe i nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż 24 miesiące przed montażem.
Mój Prąd 5.0 – zasady programu
Aby zakwalifikować się do dofinansowania w ramach programu Mój Prąd, wymagane jest, aby przedsięwzięcie rozpoczęło się po 1 lutego 2020 roku (jest to data początkowa, od której są uwzględniane koszty). Rozpoczęcie inwestycji obejmuje datę opłacenia pierwszej faktury lub paragonu, datę podłączenia mikroinstalacji lub datę montażu systemu, w zależności od tego, która z nich miała miejsce jako pierwsza.
Wniosek o dofinansowanie w ramach programu Mój Prąd można złożyć dopiero po zakończeniu całego przedsięwzięcia. Oznacza to, że wszystkie zgłoszone instalacje i urządzenia w ramach programu Mój Prąd muszą zostać w pełni zamontowane, podłączone, zgłoszone do odpowiednich instytucji i opłacone. Data zakończenia inwestycji to data uruchomienia ostatniego urządzenia lub data opłacenia ostatniego dokumentu płatniczego (faktury, paragonu imiennego), w zależności od tego, które zdarzenie nastąpiło później.
Uwaga! Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zastrzega sobie prawo do przeprowadzania losowych kontroli beneficjentów, którzy otrzymali dotację w ramach programu Mój Prąd.
Zainstalowany system wspierany przez ten program musi być eksploatowany przez co najmniej 5 lat, licząc od daty otrzymania dofinansowania. W tym okresie nie może być sprzedawany, zastawiany, demontowany, modyfikowany ani przenoszony w inne miejsce (za wyjątkiem sytuacji, gdy konieczna jest naprawa).
Mój Prąd 2023 - Kiedy nie otrzymasz dotacji?
Dotacja Mój Prąd 5.0 nie zostanie przyznana w przypadku spełnienia poniższych warunków:
- Instalacja fotowoltaiczna zgłoszona do programu została zamontowana na dachu pokrytym materiałami zawierającymi azbest.
- Projekty zgłoszone do programu zostały sfinansowane za pomocą leasingu, a w dniu składania wniosku beneficjent nie jest właścicielem urządzeń i instalacji.
- Faktury przedstawione wraz z wnioskiem dotyczą jedynie kosztów montażu. Aby otrzymać dotację, konieczne jest przedstawienie faktur potwierdzających zarówno zakup, jak i montaż.
- Jeśli składamy wniosek dotyczący urządzenia grzewczego, takiego jak pompa ciepła, nie jesteśmy zobowiązani do wymiany kotła na paliwo stałe (jeśli posiadamy taki kocioł) na ekologiczne źródło ogrzewania zgodne z obowiązującymi przepisami ustawy antysmogowej.
Uwaga! Dotacja nie obejmuje również urządzeń do magazynowania ciepła, które nie mają bezpośredniego wpływu na zwiększenie samodzielnego zużycia energii, na przykład zasobnik CWU lub bufor ciepła ogrzewany jednofunkcyjnym kotłem gazowym.
Mój Prąd 5.0 - poziom dofinansowania w roku 2023
Podobnie jak w poprzednich latach, ogólny poziom dofinansowania w ramach programu Mój Prąd wynosi do 50% kosztów kwalifikującego się przedsięwzięcia. Jeśli chodzi o kwoty, następujące dotacje są dostępne w programie Mój Prąd:
-
Mikroinstalacja (dla osób, które zakupią tylko mikroinstalację):
- 6 000 zł dla osób należących do grupy 1 i 2 wnioskodawców, czyli dla tych, którzy wcześniej nie skorzystali z programu Mój Prąd.
-
Mikroinstalacja (dla osób, które zakupią mikroinstalację i urządzenie zwiększające autokonsumpcję):
- 7 000 zł dla osób należących do grupy 1 i 2,
- 3 000 zł dla osób należących do grupy 3 (czyli dla tych, którzy wcześniej skorzystali z programu Mój Prąd).
-
Urządzenia zwiększające autokonsumpcję:
- Bufor ciepła - do 5 000 zł,
- Magazyn energii elektrycznej - do 16 000 zł,
- System HEMS/EMS - do 3 000 zł,
- Kolektory słoneczne - do 3 500 zł,
- Pompa ciepła gruntowa (grunt/woda lub woda/woda) o podwyższonej klasie efektywności energetycznej - do 28 500 zł,
- Pompa ciepła powietrzna o podwyższonej klasie efektywności energetycznej - do 19 400 zł,
- Pompa ciepła powietrzna - do 12 600 zł,
- Pompa ciepła powietrze/powietrze (czyli klimatyzacja) - do 4 400 zł.
Maksymalna łączna kwota dotacji dla osób, które wcześniej nie korzystały z programu Mój Prąd, nie może przekroczyć 58 000 zł dla jednego punktu poboru energii. W przypadku osób z grupy 3, które wcześniej skorzystały z wsparcia programu Mój Prąd, maksymalna kwota wsparcia może wynieść do 54 000 zł na jeden punkt poboru energii.
Kiedy rozpoczyna się i jak długo trwa rekrutacja do programu Mój Prąd 2023?
Rekrutacja do programu Mój Prąd 5.0 rozpoczęła się 22.04.2023 roku i będzie trwała do 22.12.2023 roku lub do wyczerpania dostępnych środków. Przy obecnym tempie wydatkowania i po zwiększeniu budżetu o 400 mln zł, przewidywane jest, że środki starczą do końca września 2023 roku. Dlatego warto działać szybko!
Całkowity budżet przeznaczony na program Mój Prąd 2023 wynosi 500 mln złotych.
Mój Prąd 5.0 – jakie papiery są potrzebne?
W trakcie piątego naboru Mój Prąd, który został uruchomiony w 2023 roku, beneficjenci będą musieli dostarczyć kilka niezbędnych dokumentów w celu złożenia wniosku. Konieczne będzie przygotowanie elektronicznych kopii następujących zaświadczeń:
-
Potwierdzenie przyłączenia mikroinstalacji, wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD).
- Wzór zaświadczenia o przyłączeniu do sieci – Mój Prąd
-
Zaświadczenie potwierdzające korzystanie z systemu net-billingu od OSD.
- Wzór zaświadczenia o korzystaniu z net-billingu – Mój Prąd
-
Oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności za faktury związane z wykonaniem instalacji.
- Wzór oświadczenia o dokonaniu płatności – Mój Prąd
-
Protokół odbioru prac - dostarczony przez wykonawcę lub oświadczenie wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu elementów dodatkowych, takich jak magazyn ciepła, energii, HEMS/EMS.
- Wzór protokołu odbioru prac – Mój Prąd
-
Pełnomocnictwo, jeśli wniosek zostanie złożony w imieniu wnioskodawcy.
- Wzór pełnomocnictwa – Mój Prąd
Jak i gdzie złożyć wniosek do programu Mój Prąd?
Wyłączną formą składania wniosków do programu Mój Prąd jest droga elektroniczna, a można to zrobić za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie, dostępnego pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Wnioski w formie papierowej nie będą przyjmowane.
Aby złożyć wniosek o dofinansowanie instalacji fotowoltaicznej online, konieczne jest posiadanie konta na platformie GWD. Można je założyć przy użyciu Węzła Krajowego (czyli profilu zaufanego, tożsamości elektronicznej dostarczanej przez bank, e-dowodu z aktywną warstwą elektroniczną) lub poprzez system GWD przy użyciu adresu e-mailowego.
Jak złożyć wniosek online o program "Mój Prąd" w 2023 roku?
Jak wygląda proces składania wniosku online do programu "Mój Prąd"? Składa się on z kilku prostych kroków:
-
Przejdź do portalu GWD i załóż konto - Aby złożyć wniosek do programu "Mój Prąd", należy odwiedzić stronę GWD i zalogować się. Jeśli nie masz jeszcze konta, musisz najpierw zarejestrować się, korzystając z dostępnych metod, takich jak profil zaufany lub funkcja GWD.
-
Złóż wniosek - W menu dostępnym na górze strony wybierz opcję "Nowy wniosek o dofinansowanie". Po kliknięciu przycisku, pojawi się okno, w którym należy wybrać "Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych". Następnie wybierz odpowiedni program "Mój Prąd" z listy.
-
Uzupełnij wniosek - Następnie zostaniesz poproszony o wprowadzenie niezbędnych danych dotyczących wnioskodawcy, takich jak imię, nazwisko, PESEL i adres, oraz informacji dotyczących instalacji fotowoltaicznej, takich jak lokalizacja, koszt całkowity, koszt kwalifikowany, moc instalacji i data przyłączenia. Po wypełnieniu wniosku zgodnie z wytycznymi, w zakładce "Dofinansowanie" zostanie wyświetlona obliczona przez system kwota dotacji.
-
Dodaj załączniki - Ostatnim krokiem jest dodanie załączników. NFOŚiGW wymaga, aby załączniki były przesyłane tylko w formie elektronicznej. Jeśli masz wiele plików tego samego rodzaju, na przykład kilka faktur, należy je połączyć w jeden plik PDF lub ZIP.
-
Zapisz wniosek i sprawdź poprawność - Elektroniczny wniosek w programie "Mój Prąd" posiada funkcję automatycznego sprawdzania poprawności i kompletności danych. Jeśli jakieś informacje będą brakować, zostaniesz o tym poinformowany, a wniosek przeniesie Cię do miejsc, w których należy dokonać poprawek. Jeśli wszystko zostało poprawnie uzupełnione, pojawi się okno z opcją "Zatwierdź wniosek". Należy jednak pamiętać, że ten krok nie oznacza jeszcze złożenia wniosku.
-
Podpisz i wyślij wniosek - Kolejnym krokiem jest wysłanie wniosku. Możliwość ta pojawi się dopiero po walidacji i zatwierdzeniu poprawnie wypełnionego wniosku. W menu pojawi się opcja "Przygotuj do podpisu". Po jej kliknięciu zostaniesz poproszony o cyfrowe podpisanie wniosku (np. za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego z wykorzystaniem aplikacji Szafir). Po podpisaniu wniosek wreszcie zostanie wysłany do NFOŚiGW.
Czy można połączyć programy Mój Prąd i Czyste Powietrze?
Zasady programu Mój Prąd na rok 2023 są jasne - nie jest możliwe łączenie dofinansowania z programem Czyste Powietrze ani żadnym innym programem wsparcia finansowanym ze środków publicznych. Ta zasada obowiązuje zarówno w przypadku mikroinstalacji, jak i urządzeń zwiększających autokonsumpcję. Oznacza to, że jeśli chcemy ubiegać się o wsparcie z programu Czyste Powietrze, musimy wykluczyć instalację paneli fotowoltaicznych z naszego wniosku do programu Mój Prąd.
Warto zauważyć, że wnioskodawcy należący do tzw. trzeciej grupy, czyli osoby, które już otrzymały dotację na mikroinstalację, mogą otrzymać dotację na fotowoltaikę w ramach programu Mój Prąd, jeśli program, z którego wcześniej skorzystali, przewidywał możliwość dodatkowego dofinansowania z innych źródeł nieodpłatnych środków.
Dotacja Mój prąd a rozbudowa instalacji fotowoltaicznej
Czy jest możliwość otrzymania dofinansowania? Zgodnie z przepisami programu Mój Prąd, nie jest możliwe otrzymanie wsparcia finansowego na zwiększenie mocy (rozbudowę) instalacji fotowoltaicznej, która już otrzymała dotację z programu Mój Prąd. Rozerotwienie obejmuje zarówno dodanie modułów PV, jak i podłączenie drugiej, niezależnej instalacji PV w tym samym punkcie poboru energii.
Tylko w przypadku, gdy beneficjent nie otrzymał jeszcze żadnego wsparcia na pierwotnie zainstalowaną mikroinstalację i zdecyduje się na jej rozbudowę, może ubiegać się o dotację z programu Mój Prąd. W takim przypadku musi złożyć standardowy zestaw dokumentów, a dodatkowo przedstawić dokument informujący o zwiększeniu mocy oraz łącznej mocy systemu podłączonego do punktu poboru energii.